A bácsi a Holdon és az akasztott ember
Ahogy közeledik a bankszámla-apasztás ünnepe, úgy szaporodnak az édibédi karácsonyi reklámok. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is a John Lewis nevű brit áruházlánc szabadította ránk az első említésre méltót, most épp az ő #ManOnTheMoon kampányuk visszhangzik az internet minden zugában. Akit eddig elkerült a Holdon élő idős bácsi és a kislány megható története, annak íme:
Na, párásak már a szemek? Az enyémek nagyon. Mert ez olyan megható, nem? Magányos bácsi, cuki kislány, aki segíteni akar, karácsonyi szeretet, ajándék, könnyes szemek, áhitat, meg a szlogen: mutasd meg másoknak, hogy szereted őket. Persze ajándékkal mutasd meg. Amit rögtön meg is vehetsz a boltjukban - micsoda szerencsés véletlen!
Mielőtt valaki lelketlenséggel vádolna meg: igen, valóban aranyos a bácsi, cuki a kislány, megható az egész sztori, hiszen nem is lehet más: minden egyes hozzávalót patikamérlegen mértek ki egy kreatív ügynökség méregkonyhájában. És igen: nekem is bepárásodnak a szemeim a reklámszpot végére, de ennek az égvilágon semmi köze nincs a meghatódottsághoz és az érzelmekhez!
Ha egy embert felakasztanak, a fulladás miatt merevedése lesz, és gyakran előfordul, hogy el is élvez. Elélvezni pedig jó dolog, mint a neve is mutatja. Ennek ellenére ugye senkinek nem jutna eszébe azt állítani, hogy az akasztott embernek rohadt jó?!
A reklámok hatására szemünkbe toluló könnycseppek semmiben nem különböznek az akasztott ember erekciójától: szimpla biológiai reakció. Végtelenül olcsó és alávaló dolognak tartom, hogy a reklám-készítők folyamatosan erre játszanak, főleg ilyenkor, karácsony előtt. Nem is a 21. században lennénk, ha nem született volna már meg a reklám számos paródiája. Ezzel csak az a baj, hogy már a legtöbb paródia is a megrendelő igényeit szolgálja, mivel a mű igazán aljas magvát nem tárja fel, csak a felszínével vicceskedik. Már az ellenkultúra is része a kampánynak, és ezzel előre számolnak a reklámozók. Hülyék is lennének lemondani a paródiák által generált lájkokról és megosztásokról: hiszen ezek is potenciális vásárlókat fertőznek meg a Holdlakó-mémmel. Pontosan ismernek minket: ha valamiben szexuális poén vagy Darth Vader van, azt gondolkodás nélkül osztja tovább a paraszt.
Azért születnek még valódi paródiák is, például a Goldie Lookin Chain nevű együttes klipje, elképesztően jó szöveggel, és az áruházlánc elmúlt években elkövetett karácsonyi giccskampányainak montázsával.
Karácsonyig még 46 nap van hátra, kitartást kívánok mindenkinek!